— De restauratie —

Restoratie is een thema wat steeds veel stof doe opwaaien binnen de verzamelaars wereld.

Het is vaak een subjectief thema waar iedereen zo al zijn eigen zeg over heeft.

De beste restoratie is geen restoratie, dwz. of het onderwerp is in mind condition, zoals dat heet, of je heb voorlopig geen pas klaare oplossing voor het defect.

In deze laatste kan het soms heel wijs zijn te wachten tot de nodige ervaring is aangeleerd en/of je geeft het uit handen om het te laten herstellen door iemand met ervaring.

Persoonlijk is restoratie voor mij het meest leukste, maar soms ook het meest zenuslopend aspect van verzamelen.

Mijn subjective kijk op restoratie bestaat uit twee onderdelen.

Het onderwerp moet bedrijfs klaar gemaakt worden, en het moeilijkste, het moet estetich orgineel authentisch zijn.


Vaak zie ik restoraties gebeuren die uit gevoerd zijn met de beste intenties, maar waar eigenlijk meer slecht dan goed is gedaan.

Ik raad iedereen aan, die zich graag met restoratie wil gaan bezig houden, verzamel zoveel mogelijk  informatie.

Dit kan zijn boeken, het internet, forums (je vind er enkle goede onder links) en als de tijd verstrijkt hier op deze website.

Niet altijd zijn de juiste materialen ter beschikking.

Velen lakken en andre producten zijn gewoonweg niet meer in de handel verkrijgbaar.

Het heeft mij jaren gekost om bepaalde verven te vinden, of  om vergeten technieken aan te leren, een proces waar dagelijks nog nieuwe ervaringen aan worden toegevoegd.

Zij niet verlegen om uitleg aan te vragen aan ervaren mensen, mijn ervaaring is dat vele je zullen te raad staan zo goed ze kunnen.

Ook raad ik beginners aan, te beginnen met eenvoudige, veel vookmende, goedkope modellen.

Natuurlijk zijn de voor jouw de terbeschikking zijnde werktuigen en materiaalen ook van groot belang voor het welslagen van een restoratie.


Voor missende onderdelen heb je twee opties.

Of je gaat op zoek naar het orgineel missend deel, of je maakt een replica aan.

Orgineel is natuurlijk altijd de beste optie.

Maar naargelang het model zeldzamer word, hoe meer je moet gaan terug grijpen naar replica.

Gouden regel is, je past altijd het replica aan naar het orgineel en niet anders om.

Maar al te vaak zie ik geforceerde schroefdraad waar men onderdelen heeft willen inpersen die er niet voor gemaakt zijn.

Tevens staan de onderdelen van moderne fabrikanten totaal niet op 100 jaar oude machines, en geeft dit een totaal afbreuk aan het esthetis uitzicht van het onderwerp.

Een goede replica, is een replica die ten allertijden  kan vervangen worden, zodra het orgineel gevonden is.


Hoe ga je technisch tewerk?

Wil je de stoommachine in bedrijf stellen is het soms essencieel dat herstellingen worden uitgevoerd.

Voordat zo'n herstelling plaats begint,  ga je eerst een grondige analize maaken van het defect, ieder defect is weer net iets anders.

Het kan soms zijn dat kan, dan met veel hartpijn een orgineel onderdeel opofferen om de restoratie door te voeren, dit kan.

Maar dit moet altijd je laatste optie zijn.


Naast het technisch gedeelte is het optisch correct restoren, het moeilijkste onderdeel van de restoratie.

De waarde van orgineele lakken en patina's zijn voor de totaalwaarde van onschatbaar belang.

Je moet altijd in het achterhoofd houden dat wat weg is, komt nooit meer terug.

Een machine die 100 jaar oud is, heeft wat je een ziel kunt noemen, het is een getuige hoe de bezitter er mee heeft omgegaan, soms draagd het sporen van feiten uit de geschiedenis,

Kortom als restorateur wil je dit zoveel mogelijk preserveren.

Een kras vlek of deuk zijn dan ook soms  defecten die estethisch normaal zijn en die horen bij het onderwerp.

Hoe je een onderwerp esthetich moet restoren is van onderwerp tot onderwerp volledig verschillend en vraagt het kunst zinnige inzich van de restorateur, en staat soms open voor vele kritieken.

Persoonlijk vind ik een belangrijke regel een antiek moet antiek blijven, het mag zeker niet uitzien alsof het gisteren uit het fabriek kwam.

Een gouden tip, ga op zoek naar  fotos van hetzelde welbehouden model, en spiegel je restoratie daarnaar in de mate van het mogelijke.

Voor al wie wil gaan restoren wens ik veel succes, maar zij bezonnen in je aanpak.